Figyelemfelkeltő címet szerettem volna. A higgadtabb, nem KORG-fanatikus olvasók, no meg a teljes igazság kedvéért gyorsan hozzáteszem, hogy "jelenleg" - mivel a tudomány mai állása szerint nincsen jobb.

Kezdettől komolyan vettem a dolgot. Gondosan elolvastam az összes írott anyagot az OASYS-ról az interneten. Különböző zenészek véleményeit, kérdéseit, kétségeit, eszmecseréit. A KORG szakembereinek (feljesztőmérnökök, hangszíntervezők, demonstrátorok) hozzászólásait. Egyes fórumokon magam is aktív részvételt vállaltam. Meghallgattam és megnéztem az összes demót, hivatalosat és magánúton készültet egyaránt. Mindez hónapokba telt, de szükséges volt ahhoz, hogy megalapozott véleményt formálhassak a nagy érdeklődést keltett hangszerről.

Azonban ezek sem pótolhatták legfontosabbat - azt, amikor az ember maga próbálja ki a dolgot. Ilyenkor derül csak ki a játékérzet, a hangszer érzékenysége és élő hangzása. Két évvel ezelőtt játszottam rajta először, és azóta vágytam rá. Hála Istennek, most beteljesült ez az álom is, és boldog tulajdonosa lehetek egy OASYS 88-nak. Véleményem szerint nincs olyan zenei környezet, felhasználási terület, ahol ne állná meg a helyét elsőrendűen. Annyira jól sikerült, hogy viszonyítási pont, sztenderd lett. Azért beszélek ennyire általánosságban, mert nehéz kiemelni egyes egységeket a többi egyformán kiváló közül. A technikai specifikáció leírásával nem foglalnám itt a helyet - igen hosszú és impozáns, megtalálható pl. a www.korg.hu oldalon. Már a hangszer meghatározása is nehéz. Összeségében ez egy különböző szintetizátorfajtákat, egy samplert, egy flexibilis effektprocesszort, és egy többsávos hard disk recordert magában foglaló, csúcsminőségű elektronikus billentyűs munkaállomás - egy komplett stúdió. Fontos kiemelni, hogy ezek az egységek nem pusztán egymás mellett léteznek, hanem tökéletesen integráltan, egymással együttműködve egy komplett egységet alkotnak. Ezért több az OASYS, mint a festői rendetlenségben egymásra tornyozott vasak és a belőlük kilógó kábeldzsungel, melyekkel nap mint nap küzdünk a stúdióban, próbahelyen vagy színpadon.

A hangszer kezelőfelülete - a sötétben is remek eligazodást nyújtó LED-soros forgó- és tolópotméterekkel, és a középen uralkodó hatalmas, felhajtható, színes érintőképernyővel - maga a csoda, mellyel az említett integrált egységek rendszerét átláthatóan vezérelhetjük (okos és kényelmes kialakítása külön fejtörést jelenthetett a zenész-mérnököknek - és nagyon jól sikerült). A munkaállomás kezelésének teljes koncepciója a "hangszer-érzetnek" van alárendelve, ezzel sikerült elkerülni azt a más elektronikus zenei rendszerek használata esetén gyakran fellépő szorongást, ami abból adódik, hogy a gép uralkodik az ember felett. Észre sem vesszük, hogy egy számítógép "hátán lovagolunk". Pl. nincs egér, mert nem szükséges, de értelmét veszti az a régi, találó vicc is, mely szerint a Windows indián neve: "fehér ember várni homokóra". Kizárólag a technikai érdeklődésű zenészek kedvéért jegyzem meg, hogy a legendásan stabil és gyors Linux oprendszer, annak is egy a KORG által "kicsontozott", célorientált változata fut láthatatlanul a háttérben.

Hangzás. Pontosabban hangzáskultúrát kellene írnom. Az elektronika és a hangszerek fejlődésével egyre kevésbé feltűnő az egyes márkákra jellemző (egyszer negatívumként említett, máskor éppen hőn áhított) megszólalás, "sound". A KORG most lépett egy nagyot előre, és az alapoktól kezdve továbbfejlesztette a legjobb hangelőállító rendszereit, a PCM-, az analóg- és a virtuálishangszer-emulációt. A legapróbb építőkövekkel kezdték: sokkal jobb minőségű oszcillátorokat készítettek. Hosszan lehetne sorolni, hogy a több és jobb paraméterrel és ezek beállításainak és kapcsolatainak újabb lehetőségeivel milyen előnyök járnak - de egyszerűbb, ha meghallgatjuk a saját fülünkkel. Az eredmény: páratlanul tiszta, áttetsző, transzparens, "ütős", és eddig még nem (vagy csak álmainkban) hallott hangzás. Hangról írni különben is lehetetlen... Itt valóban széles, tágas a tér, megtévesztően élethű akusztikus, elektromos és elektronikus hangszerek hangját kapjuk készen - csak ki kell őket választani a hatalmas gyári hangszíntárból. Az OASYS kiválóan alkalmas 3D hangzásvilág létrehozására is.

A KARMA-technológia továbbfejlesztett változatát is használhatjuk. Erről megint külön cikksorozatot írhatnék. (Egyetlen szóval? Csodálatos.) Interaktív, élőben vezérelhető frázisgenerátor-komplexumok szólaltatják meg engedelmesen a kezünk alatt az egyetemes zenekultúrából merített vagy a vadonatúj hangzásokat, hangszereléseket, stílusokat - és ezeket az OASYS-ben átmentve egyedülálló lehetőséget kapunk a jövő zenéjének megalkotásában.

Itt fontos megemlíteni az egész rendszer nyitottságát. Mivel maximális mértékben szoftver-alapú, akadálytalanul lehet fejleszteni, bővíteni a jövőben új szintézistípusokkal és oprendszer-frissítésekkel. Az sem elhanyagolható, hogy a KORG olyan elkötelezett, tapasztalt és segítőkész emberei állnak büszkén az OASYS mögött, akik maguk is zenészek, és hosszú távon támogatásukról biztosítják a felhasználókat - pl. kiváló internetes fórumokon vesznek részt, segítenek a felmerült kérdések megválaszolásában (angolul: www.korgforums.com, www.karma-lab.com, magyarul: www.korg.hukorg.blog.hu).

Az OASYS kivitele első osztályú. A sok lehetőség beépítésével járó súlynövekedést nem ússzuk meg, a hangszernek már a 76 billentyűs változata is jó nehéz, igazi "vas-feelingje" van. Adjuk hozzá a kötelező keménytokot, és egy kétemberes cucc az eredmény (kivéve, ha body builderek vagyunk).

Összefoglalva csak nagy szavak jutnak az eszembe. Úgy látom, hogy a KORG összegyűjtötte a legjobb alkotásainak legsikerültebb részeit, és ezeket átörökítve kiegészítette a legmodernebb technológiával készült legújabb fejlesztéseivel. Az OASYS egyfajta "Noé bárkája", mely a legértékesebb örökséget viszi, utat mutatva egy új világ felé.

Az elején azt írtam, hogy a legjobb workstation. De akkor igaz, hogy a legdrágább is. A hangszer megvásárlása komolyabb befektetést igényel. Enyhít a dolgon, hogy sok mindent kiválthat a stúdiónkban - pl. szintetizátorokat, effektprocesszorokat, samplereket, hard disk recordereket, számítógépeket - így ezeket eladhatjuk, a költségeket csökkentendő. Az OASYS hasonlít egy luxusautóra: igaz, hogy egyszerűbb autóval is el lehet jutni egyik helyről a másikra, de az utazás minősége, kényelme, ideje is számít, s hogy tudunk-e közben gyönyörködni a tájban... Másrészt itt is érvényes, hogy azt kapjuk, amiért fizetünk: a profi hangszerek soha nem olcsók, gondoljunk csak például egy fuvolára, hegedűre, zongorára.

Aki hosszú távon, komolyan gondolkodik, és/vagy tehetősebb, ne hagyja figyelmen kívül - biztos vagyok benne, hogy az OASYS-szel sokáig nagy örömet szerezhet magának és másoknak is. De mindenkinek ajánlom, hogy próbálja ki, mert ezt a hangszert látni, érezni, hallani kell. Páratlan, nagy élmény.

Janca Ákos
multi-instrumentalista zenész, zeneszerző
www.futureplant.info


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://korg.blog.hu/api/trackback/id/tr64272168

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.