Üdv mindenkinek!

Ígéretünkhöz híven ismét elismert KORG-felhasználók bemutatásával jelentkezik cikksorozatunk, melynek negyedik részében ezúttal a tengerentúli hip-hop világának egy tehetséges képviselőjét mutatjuk be. Ryan Leslie-vel már a Karma-Lab fórumát olvasók is találkozhattak, ugyanis ott is felmerült már a neve, mint kimagasló muzikális képességekkel megáldott KORG-felhasználó.

Aki jártas a modern hip-hop világában, már bizonyára szembesült azzal a ténnyel, hogy a kilencvenes évekre jellemző totális sampler-egyeduralkodással szemben az ezredfordulót követően tömegesen álltak át a producerek a zenei workstation-ök használatára. Hiába nyújtottak széleskörű flexibilitást a kor népszerű sampler eszközei a sample CD-k tömegével együtt (melyeken gyakorlatilag bármilyen jellegű hangforrás megtalálható volt), annak lehetősége, hogy egy eszközben összpontosuljon számos különböző hangszer, szintetizátor hangjának modellezett, vagy épp összetett mintákon alapú mása, nyilvánvalóan inspirálólag hatott az ezredforduló derekán, így a kezdetben borsos, majd idővel egyre megfizethetőbb árú munkaállomások igen gyorsan beköltöztek a producerek stúdióiba.

A workstation-ök hamar megtették hatásukat a zenék hangzását illetőleg - mind a populárisabb, mind pedig az underground produkciókban megjelentek az eredeti kontextusban eddig nem sűrűn használt, összetett hangszínek, pad-ek, lead-ek. A napjainkra jellemző (mellesleg erősen az elektronikus hangszínek irányába hajló) populáris, ún. urban zenék egyrészt karakterükben, másrészt pedig felépítésükben is teljesen eltérnek a hip-hop eddigi, több évtizedes hagyományaitól. Nem a mi dolgunk eldönteni, hogy ez jó-e vagy sem, mindenesetre a workstation-ök jelentősen hozzátettek napjaink hip-hop-centrikus könnyűzenéjének alakulásához. A részletgazdag hangszínek széles spektrumban szólalnak meg, és elősegítik a vastag hangzás létrehozását.

 

 

Az ezredforduló után megjelent hip-hop zenék között sokszor találkozhatunk zavaróan egyszerű sémákra épülő produkciókkal. Ryan Leslie egy remek ellenpélda erre: az ő kezei alatt szinte életre kelnek a zenei workstation-ök által kínált hangszínek, és elnézve munkásságát, ha valaki, akkor Ryan maximálisan kihasználja az eszközben (jelen esetben a KORG M3-ban) rejlő potenciális lehetőségeket.

Ryan Leslie 1978-ban látta meg a napvilágot Washingtonban, és egészen fiatal korban, autodidakta módon kezdett el foglalkozni a zenéléssel. Karrierjét zongorázással kezdte, és 14 éves korára már saját dalokat írt, azonban fiatal felnőttkorának nagy részét tanulással töltötte, így a Harvard-on való lediplomázása után kezdett csak igazán teljes gőzzel bele a zenélésbe (habár ezt a szenvedélyét az egyetemi évek alatt sem tudta elnyomni, ebből adódóan több konfliktusa is volt az 'tanulás vagy zenélés' kérdéskört illetőleg).

Iskolai éveit követően több különböző állást is vállalt, hogy fedezni tudja zenei munkásságának költségeit. Végül szüleit meggyőzte arról, hogy vegyenek fel hitelt egy professzionális felvételi stúdió létrehozása érdekében. A következő pár év lázas hangzás-csiholással telt, majd az egyre érdekesebbé és élvezetessé váló produktumait kiadóknak elküldve jutott el a neves hip-hop producer Younglord-hoz, aki harminc napra produceri gyakornoki állást kínált neki stúdiójában. Ryan ez idő alatt készítette el a Keep Giving Your Love To Me című dalt, mely később Béyoncé Bad Boys II soundtrack-re készült dalának alapjául szolgált. Karrierjét ezt követően számos sikertörténet jellemzi: még a gyakornokként eltöltött idő alatt felfigyelt tehetségére a rap ikon Sean P. Diddy Combs is, majd szerződést is ajánlott neki. További munkásságát illetően elég, ha az alábbi pár nevet megemlítjük: B5, New Edition, Danity Kane, Britney Spears - csak pár név azon előadók közül, kiknek dalaik létrehozása Ryan Leslie nevéhez köthető.

Ryan zenei performansza különösképpen a lendületessége miatt vált kimagaslóvá az elmúlt idők során. A M3 széleskörű hangzáspalettáját remekül alkalmazza játéka során. Az alábbi felvételen Ryan Leslie-t láthatjuk és hallhatjuk tehát, amint multiinstrumentalista képességeit mutatja be házi stúdiójában - a főszerepben a Ryan Leslie és a KORG M3.

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://korg.blog.hu/api/trackback/id/tr473219341

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása