Üdvözlet minden kedves olvasónknak!

A márkával kapcsolatos hírek sokasága után most egy újabb cikksorozattal jelentkezünk, melynek apropója az, hogy minél több felhasználó számára mutassuk be a hardware zenecsiholó eszközökkel és szoftverekkel való együttes zenekészítés előnyeit. Egyúttal szeretnénk minél több olvasónk figyelmét felhívni arra, hogy jelenleg annak, aki zenekészítésre adja fejét, milyen remek lehetőségek állnak rendelkezésére, hála az ipar és az eszközök soha nem látott fejlődésének, illetve a megfizethető eszközök széles választékának.

 

 

Előszóként talán annyit leszögezhetünk, hogy a jelenkori zenész generáció nagyon is el van kényeztetve, már ami a rendelkezésre álló technológiákat illeti. Soha nem állt hangképzők és egyéb stúdiótechnikai eszközök, szoftverek ilyen széles választéka a zenészek, hobbisták rendelkezésére elérhető áron, mint most.

A feltörekvő zenecsiholóknak banális hiba lenne nem élni ezzel a lehetőséggel. Igaz, ami igaz, válság van, így nem könnyű egy esetleges eszköz beruházásra előteremteni a megfelelő mennyiségű anyagi keretet, de fontos lenne felismerni azt, hogy a napjainkban rendelkezésre álló termékek között számos nagyon hasznos és minőségi megszólalást biztosító eszközt találhatunk, melyek egyáltalán nem a csillagászati árkategóriába esnek.

Cikksorozatunk keretében ebben szeretnénk a segítségetekre lenni! Az első részben a hardware-es környezet és digitális környezet főbb előnyeit és hátrányait gyűjtjük össze, illetve pár szempontot is felsorolunk, melyek mentén majd a sorozat következő részeiben, lépésről lépésre jutunk el addig, hogy konkrét megoldásokat és egyúttal a KORG kínálatából konkrét modelleket javasoljunk Nektek, a leghatékonyabban használható és minőségi zeneírásra alkalmas házi stúdió setup-ok létrehozása érdekében.

 

Első körben röviden tekintsük át, mik a hardware-es eszközök előnyei és hátrányai, illetve ugyanezen szempontból mi mondható el software-es társaikról.

Hardware stúdió eszközök és hangszerek

Előnyök:

-markánsabb hangzás, általában véve jobb hangminőség
-céleszköz, tehát egy adott feladatot lát el megbízhatóan
-analóg keverőpulton összegezve szebb eredményt kapunk több eszközzel,
mint ha ITB (in the box, tehát számítógépen belül) kevernénk

Hátrányok:

-nehézkesebb kezelés, üzemeltetés
-több zaj
-magasabb ár
-fizikai összeköttetések lehetséges variációi végesek
-effektezés terén kevesebb lehetőség
-helyigény
-minél több külső eszközzel dolgozunk, annál kevésbé átlátható a setup

 

 

Software hangszerek, DAW

Előnyei:

-hordozhatóság
-all in one felállás, tehát minden megoldható egy számítógép és a rajta futó szoftverek segítségével
-sokkal több sávot kezelhetünk egyszerre (számítógép számítási teljesítményétől függően)
-effektezés lehetősége bővebb, több sávot kezelhetünk mélyrehatóbban
-rengeteg freeware és megvásárolható VSTi, AU, stb.. plugin instrument áll rendelkezésre, melyek hangszínek széles palettáját kínálják

Hátrányai:

-kevésbé kellemes hangzáskarakter (önálló elektronikus hangszerek hangjához képest)
-ITB keveréskor kevésbé transzparens eredményt kapunk, sok esetben egy szoftveresen összegzett dal jellege összemosottabb lesz, mint ha ugyanazon sávokat önálló analóg kimenetekre címezve egy külső summing pultban összegeznénk
-instabilitás magas processzorhasználat esetén
-túlterheléskor laggolás, rossz driver használata esetén pattogó és egyéb zavaró digitális mellékhatások
-szoftveres mélyhangok a fül számára kevésbé kellemes eredményt adnak
-sokszor elkerülhetetlen a túl éles összhangzás, túl erőteljes magas hangok, melyekre gyakran nem jelent megoldást egy utólagos EQ-beállítás sem

 

 

 

A fentebbi felsorolás a teljesség igénye nélkül készült, így hát főleg a mi szempontunkból érdekes tényezőket emeltük ki, melyeknek figyelembe vételével és helyes mérlegeléssel ténylegesen ütős setup-ok alakíthatók ki, anélkül, hogy milliókat költenénk különböző céleszközökre.

Tételezzük fel, hogy nem áll rendelkezésünkre túl sok elköltésre szánt pénz, ámde egy-két eszköz beszerzése belefér a büdzsébe a szent cél (minőségi muzsikák készítése) elérésének érdekében!

Ebben az esetben rögtön leszögezhetjük, hogy ha haladni is akarunk a munkálatokkal, akkor nem érdemes azt a taktikát követnünk, miszerint az összes rendelkezésre álló anyagi keretet egy részfeladatot ellátó eszközre költjük el, majd várunk addig, amíg egy hasonlóan nívós eszközt meg tudunk vásárolni. Ha ezt a vonalat követjük, megöregszünk, mire labdába rúghatnánk, képletesen szólva.

Cikkünk elsődleges célja, hogy segítsünk Nektek ütőképes számítógépes/hardware-es hibrid házi setup-ot összehozni, így tehát nem fogunk Titeket olyan tippekkel bombázni, mint hogy "kuporgass pénzt életed végéig, és amint összegyűlt a megfelelő összeg, gyere és vedd meg a rendelkezésre álló legfejlettebb csúcsmodellt", ezek az eszközök ugyanis olyan professzionális célokat látnak el, melyek nem feltétlenül elengedhetetlenek az önfeledt, de minőségi házi stúdiós zenecsiholáshoz.

Következő lépésként olyan szempontokat igyekeztünk összegyűjteni, melyek mentén érdemes kidolgozni a haditervet arra vonatkozólag, hogy az egyes részfeladatokat milyen eszközzel vagy szoftverrel lássuk el.

Felhasználói stílus: többféle megközelítés is létezik. A létrehozni kívánt zenéktől függően más és más módon rakhatjuk össze dalainkat. Van, aki a végletekig a szerkesztésre esküszik, és van, aki él a manapság kapható olcsó USB-s MIDI dopadok adta lehetőségekkel, és például a dobleütéseket szekvenszer lépések programozása helyett maga végzi valós időben.

 

 

Felépíteni kívánt zenei mű komplexitása: itt érdemes minél egyszerűbben megvalósítani azt, ami a fejünkben van. A szoftverek adta lehetőségek gyakran arra sarkallhatnak bennünket, hogy próbáljunk ki minél több megoldást, akár vegyítve. Ettől semmiképp sem szeretnénk elijeszteni a zenekészítőket, hiszen mint tudjuk, a legzseniálisabb elemek gyakorta önfeledt próbálkozások során születnek. Elég csupán annyit észben tartani, hogy ha már túlestünk a soha véget nem érő próba-szerencse alapú útkeresésen, érdemes az így elképzelt elemeket letisztultabb formában, minél egyszerűbben megvalósítani zenéinkben.

Ily módon több idő és energia marad a dal végső formába öntésére, ahelyett, hogy a hangkeltőkkel bíbelődnénk naphosszat. Végső soron szerkesztés, rögzítés ide, vagy oda, az elektronikus zene is csak zene, ami majd jó esetben szórakoztatni fogja hallgatóságát.  Mindenképpen javasoljuk tehát azt, hogy a dal felépítésekor érdemes egy-egy markánsabban megszólaló eszközre bízni a főszerepet, melyből a dal gerincét képző futamok fognak szólni.

A finomságokra annyi időt szánhatunk, amennyit csak akarunk, de ha túl sok idő megy el valami apróság kidolgozására, és időközben esetlegesen motivációnkat vesztjük, sőt, mi több, fülünk is elfáradt már, de még értékelhető részeredmény nincs a kezünkben, hamar elhatalmasodhat rajtunk a kudarc élménye, ami senkinek sem jó.

Az egyes dalépítési fázisok logikus különválasztása: bár manapság divat és az elektronikus zenék terén szinte teljesen alapvető az, hogy a zenénket az alapoktól egészen a végtermékig magunk építsük fel, fontos leszögeznünk azt, hogy ezt a kilencvenes években, illetve természetesen az azt megelőző időszakokban is több fős szakavatott stáb végezte, s mindenki a maga részfeladatára koncentrált, megfelelő szaktudással karöltve. Így születtek ütős produkciók a múltban. Legalább annyit érdemes figyelembe vennünk, hogy ha már magunk végzünk mindent, az egyes fázisokat válasszuk külön, hogy megfelelően felkészülve, csak az adott részfeladatra koncentrálva formálhassuk dalunkat. Ehhez még annyit fűznénk hozzá, hogy mindenképp érdemes logikusan, előrelátó módon építkezni, hogy mindent a megfelelő időben fejezzünk be, és csak minimális esetben kelljen visszanyúlni az előző részfolyamathoz (például ne a végső anyag keverésekor, vagy az utómunkálatok elvégzésekor találjuk ki, hogy egy újabb félperces szekcióval bővítenénk dalunkat).

Cikkünk következő részében konkrétabb eseteket fogunk vizsgálni, és az adott részfeladatokhoz körülnézünk, mit is tudunk ajánlani Nektek a KORG kínálatából a hatékonyabb, minőségi zenéléshez. Ha bármilyen kérdésetek, meglátásotok van a cikk témájával kapcsolatban, kérünk Titeket, ne habozzatok hozzászólni kommentek formájában!

 

A bejegyzés trackback címe:

https://korg.blog.hu/api/trackback/id/tr54543451

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

psymon 2012.05.26. 12:41:33

Remek kezdeményezés! Jó kis sorozatnak indul, kíváncsian várom a folytatást! Esetleg egy - két videóval is meg lehetne színesíteni, nem? :)

STBlog 2012.05.29. 12:30:21

Szia Psymon, köszönjük a bátorító szavakat! A videó remek ötlet; majd ha a konkrétabb setup megvalósításoknál járunk a cikksorozat keretében, egy-egy KORG eszköz kombináció működését bemutató felvételre is számíthatnak az olvasók! Üdvözlettel, KORG ZóNA
süti beállítások módosítása