Sziasztok!

Klasszikus KORG hangszerekről szóló cikksorozatunk keretében ezúttal a KORG első digitálisan vezérelt analóg hibridjére esett a választás. Lássuk hát, kivel is van dolgunk!

 

dw-6000_572.JPG

 

1984-et írunk. Egyre dinamikusabban fejlődik az elektronikus hangszerek piaca, melyre a korra jellemző zenésztársadalom is megfelelő mennyiségű és minőségű muzsika megjelentetésével reagál. A sok-sok analóg csodamasina mellett a digitális technika fejlődésének hála újabb és újabb megoldások bukkannak fel. Nem történhet ez másképp a KORG háza táján sem - éppen ebben az évben elő is rukkolnak első digitálisan vezérelt analóg szintetizátorukkal, a DW-6000-rel.

A Poly-800 után a KORG-kedvelők körében felmerült az igény valami igazán dögös, újszerű hangzás iránt. A mintázott digitális hullámformák szintézisben való elterjedése az előremutató technikák iránt érdeklődő felhasználókat érthető módon lázban tartotta. Valahol lehetett arra számítani, hogy a Poly-800 sikere után egy elgondolásban (és megszólalásban) hasonlatos, de továbbfejlesztett koncepció lebeghet a KORG mérnökeinek fantáziájában. Nos, ez lényegében meg is valósult a DW-6000 megjelenésével, mely a Poly-800 két hullámformája helyett már nyolc különböző mintázott hullámformát alkalmazott az áhított hangok megvalósítására.

A DW-6000 a korabeli eszközökre jellemző korlátokat leküzdötte azzal, hogy a hangképzés DCO-kkal (digitálisan vezérelt oszcillátor) történt, ily módon a hangolási pontatlanságok kiküszöbölésre kerültek, egyúttal a hangképzés analóg maradt, nyújtva ezzel minden hangzásbéli örömöt, amit ebben az időszakban egy szintetizátor felhasználó elvárhatott az eszköztől.

A DW-6000 6-hang polifóniával lett megáldva. A teljes polifónia kihasználásakor két mód állt rendelkezésre, de használhattuk akár monofonikus módban is. Hangonként két digitális oszcillátor szolgálta a hangképzés feladatát, így összesen 12 DCO-val rendelkezett a KORG szintetizátora. Hangképzés tekintetében a nyolc hullámforma a maga korában igen ütős fegyvernek bizonyult, melynek mindegyike additív szintézis útján került létrehozásra; a felhasználónak azonban sajnos nem állt módjában a harmonikus tartalom megváltoztatására. Az eszközben alkalmazott hullámformák között találhattunk mind egyszerűbbeket, mind pedig komplexebb mintákat is.  Ezek jellegüktől függően más-más módon illeszkedtek a kevert anyagba; a felhasználói tapasztalatok alapján egyes vaskos basszusok nagyon jól használhatók voltak, míg más hangok kevésbé hatékonyan voltak alkalmazhatók például pad-ként, de ez nagyban függött az éppen aktuális zenei környezettől is.

 

dw6000_2.jpg

Kép: Jimmy Marquez - Flickr

 

A DW-6000 kezelőfelületén már találunk programozható silder-t, mellyel valós időben nyílik mód a paraméterek állítására. Habár az eszköz nem rendelkezik velocity- vagy aftertouch-érzékeny billentyűzettel, ennek ellenére sokoldalú és hangzatos futamok létrehozására kiválóan alkalmas. Az egyéni hangzásért a hat paraméterrel rendelkező burkológörbe-generátor is nagyban felelős - ennek révén nem csupán a megszokott attack, delay, sustain és release pontok állíthatók, hanem a felsorolás kiegészül a break point és slope paraméterekkel is.

A jól sikerült hangzások 64 preszetbe menthetők, így az eszközzel már tudatosan lehetett készülni a fellépésekre; a sok befektetett munka nem veszett el a hangszer kikapcsolásával, ami nagy felüdülést jelentett a maga korában. Hiba lenne megfeledkezni az eszköz hangzását nagyban befolyásoló rezonáns analóg filter jelenlétéről, mely elősegítette a vaskos analóg hangzások létrehozását. Nem véletlen, hogy a DW-6000-ről a hangszerek ismerőinek a kiváló basszusok és hatásos lead hangszínek ugranak be.

A DW-6000-et kisvártatva annak továbbfejlesztett verziója, a DW-8000 követte, melyben a KORG megkétszerezte a rendelkezésre álló mintázott hullámformák számát, illetve a polifóniát hatról nyolcra növelte. Míg a cikk témáját képező DW-6000 kevésbé terjedt le, addig a továbbfejlesztett verzió számos világklasszis előadó stúdiójában (Juno Reactor, Keith Emerson, Depeche Mode) teljesített szolgálatot. Végezetül pedig íme egy kis demó felvétel a DW-6000-ről:

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://korg.blog.hu/api/trackback/id/tr954722559

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása