KORG OASYS - 5. A megszólalás
2008.08.22. 10:45
Gondoljuk meg, mit is vettünk? A világ legjobb billentyűs munkaállomását, egy szuperszintit, ami tulajdonképpen több szinti egyszerre, egy csomó effektprocesszorral és hard diszkkel. Egy olyan erőművet, amelyben sok évre elegendő hangzás-tartalék van - és a Korg még valószínűleg néhányat hozzá fog adni ehhez.
A bekapcsoláskor az oprendszer után betöltődnek a gyári hangszínek (vagyis a "ROM"), mely már nem chipekbe égetett mintákat, hanem szintén a memóriába töltődő adatokat jelent. Az oprendszer nagyon kis helyet foglal, a hangmintákat pedig a lehető legjobb minőségben, veszteségmentes tömörítéssel tárolja a hangszer. Ha a "ROM" mellett betöltjük az összes hangszínbővítést is - EXs1 "ROM Expansion" (284 MB), EXs2 "Concert Grand Piano" (464 MB), EXs3 "Brass and Woodwinds" (709 MB), ez utóbbi opció - akkor a maximumra felbővített 2GB memóriából még így is rengeteg hely marad a további munkára, pl. samplingre, felvételre. (Emlékszünk még arra, hogy a Trinity-ben 24 MB ROM, a 01/W-ben pedig 6 MB ROM volt?)
A lehetőségek olyan gazdagok, hogy minden nap felfedezhetünk, tanulhatunk valami újat. Az OASYS-t olyan okosan tervezték meg, hogy azok is azonnal hatékonyan tudják használni, akik kevesebb ismerettel rendelkeznek. Emlékszem, hogy az elmúlt évek alatt mennyi táblázatot, listát készítettem a régebbi hangszereimhez összegyűjtött hangszínekről, hangmintákról azért, hogy könnyebb legyen válogatni közülük a zeneszerzéshez, hangszereléshez. Most az OASYS-ben egy kényelmes és gyors válogatórendszert kapunk, amellyel pillanatok alatt megtalálhatjuk sok száz közül az éppen szükséges hangszínt. A Tone Adjust funkcióval azonnal alakíthatjuk is, anélkül, hogy mélyebbre kellene merülnünk a paramétereinek részleteiben. A szekvenszer használatának lényege pedig annyi, hogy jelölj ki egy sávot, válassz ki hozzá egy hangszínt, nyomd meg a felvétel gombot és játssz - majd ismételd ezt meg mind a 16 sávon, és kész (a szekvenszert futtatva és játék közben is változtathatsz, válogathatsz, míg meg nem találod az odaillő hangszínt). Persze sok-sok részletet és lehetőséget most figyelmen kívül hagytunk, de alapvetően így működik. Ha pedig tetszik egy KARMÁ-val felturbózott Combi hangszín, egy egyszerű billentyűkombinációval azonnal a szekvenszerbe kapcsolhatunk: az átveszi a Combi beállításait KARMÁ-val együtt, automatikusan felvételbe áll, és a Play gomb megnyomása után máris felvehetjük a játékunkat. Tehát több egyszerű módja is van, hogy az OASYS-t azonnal használatba vegyük. Aztán ahogy egyre jobban megismerjük, úgy mehetünk majd bele a részletekbe.
Felvettem néhány saját demót, gyári Combikon játszva élőben:
Zakatolós (A000)
Utazós (A004)
Fuvolás (A023)
Repülős (A027)
Rock '80s (A032)
Disco (A057)
Ballad (A106)
Gitáros (A111)
Technodisco (A121)
El.zongis (B001)
Sivatag (B011)
Sziget (B029)
Funky (B033)
Mivel az OASYS-nek új, az eddigiektől eltérő, jobb hangkeltési rendszere van, az előző Korg hangszerek hangszínbeállításai nem tölthetők be. Ez nem nagy probléma, mert olyan kényelmesen kezelhető, és olyan kiválók a hangszínei, hogy szinte bármi mást ki lehet ezekből gyorsan keverni. Egyébként nem is lehet a Trinityt a HD-1-es hangmotorhoz hasonlítani, mert közel se jön hozzá. A többi szintézislehetőséget beszámítva pedig szinte az összes létező zenei stílust megszólaltathatjuk, azokban játszhatunk, hangszerelhetünk.
Az OASYS-t nincs értelme egy zenei PC-hez sem hasonlítani, mert - bár a hardveres alapjai hasonlóak - másképp működik. Nem helyettesíti a PC-nken lévő összes szoftverszintit, viszont olyan opciót ad, ami ezelőtt nem létezett. A speciális szoftverének és a teljes integrációnak köszönhetően nincsenek meg benne azok az akadályok, amelyek egy PC-ben jelentkeznek, amikor zenélésre kezdjük használni. A Korg pedig a konkurencia előtt járva frissíti a szoftvert, új EXi, EXf, EXs bővítéseket készít, hogy a rendszer még többre legyen képes, vagyis mi zenészek gyorsan és kifejezően dolgozhassunk. Egy következő szintimotor vagy operációsrendszer-változat csak egy szoftverfrissítés kérdése. Nemigen láttam még PC-t, ami úgy szól, mint az OASYS a maga teljes dicsőségében. Viszont fogadok, hogy az OASYS-t majd' minden esetben meg tudjuk úgy szólaltatni, mint egy PC-t - csak fel kell fedeznünk...
Ha ezután mégis úgy éreznénk, hiányzik valami, Sampling módban be lehet tölteni vagy fel lehet venni hangmintákat. Az ipari sztenderd AKAI-formátumot ún. advanced módban kezeli, ami azt jelenti, hogy a hangminták mellett nagy örömünkre a programok paramétereit is átveszi - ennek jelentőségét az érti meg igazán, aki próbált már ilyen formátumot más gépbe tölteni (az eltérő sampling platformok története egy másik, érdekes cikket érdemelne...)
Hangminta-lelőhelyek: Meg kell említeni a KARMÁ-hoz készült munkái és a Korg fórumokon kivívott respektje alapján már jól ismert Eric J. Sawyert (EJ2), aki most az OASYS-hez is készített hangszíneket, ECLECTRIC néven. A KARO Sound Development kiváló hangmintákat fejlesztett kifejezetten az OASYS-hez. Az opcionális MOD-7 szintimotor hatékony, nagy erőssége lehet az OASYS-nek (és állja a sarat pl. a Kurzweil-féle híres VAST szintézissel történő összevetésben is), jól be tudja tölteni és meg tudja szólaltatni a Yamaha DX7-es programokat. Ezzel több ezer új hangszínhez juthatunk, ingyen! Nem tévedés, pl. Kevin Nolan oldaláról 200 ezer DX-7-es hangszínbeállítást szerezhetünk! Jack Hotop a Korg hangszínfejlesztő mérnöke a 2008-as téli NAMM Show-n bemutatta a MOD-7 és EXs3 opciókat. Akit pedig érdekel, az FM-szintézisről jó összefoglalót találhat itt.
Látható, már amit megvettünk, az megérte az árát. Főleg, ha tudjuk, hogy a hangszert folyamatosan feljesztik. Dan Phillips, a Korg Product Managere összefoglalta, hogy milyen fejlődésen ment keresztül máig az OASYS, amióta megjelent. A következő fejlesztéseket, funkciókat kapták az OASYS szerencsés tulajdonosai azóta ingyen:
- Az STR-1 fizikai modellező szintimotor
- Megnövelt polifónia az AL-1 és STR-1 motorokhoz
- KARMA 2.1 saját GE-lehetőségekkel
- 2 GB RAM memóriahasználat lehetősége
- Chord mód
- EXi audio bemenet
- AMS Mixer - Finomítás a Tone Adjusthoz
- Poly unison - Használt hangok számának maximalizálása
- EXs-ek betöltése/kitörlése újraindítás nélkül
- EXs hangminták veszteségmentes tömörítése (= memóriafelszabadítás)
- egyéb kis hasznos funkciók, mint pl. EXi 1/2 transzpozíció, step sequencer attack/decay finomítás, half damper be-/kikapcsolás stb.
Továbbá megjelentek a következő opciók, melyekért fizetni kell ugyan, de kevesebbet mint a más hardware-ekhez (pl. TC Powercore, UAD-1, Pro Tools stb.) tartozó sztenderd plug-inekért: Polysix EX, MS-20 EX, MOD-7, EXs3.
Végül a fenti EXi és EXs kiegészítőkhöz kb. 1000 új Programot is kapunk. Ezek a kiegészítők demo módban ki is próbálhatók. Megszólalnak, játszhatunk velük/rajtuk, de ilyenkor ismétlődően el-elhallgatnak egy kis időre, ezzel jelezvén, hogy csak próba-módról van szó, és ösztönözve minket arra, hogy fizessünk értük, ha használni szeretnénk őket is (megerősíthetem, hogy nagyon jók, és nehezen lehet megállni, hogy azonnal ne rohanjunk a virtuális boltba vásárolni :-)) Ja, és ha érdekel minket a hangszínek professzionális felhasználása, el ne felejtsük meghallgatni a gyári demó dalokat! Csak előtte üljünk le...
Üdvözlettel,
Janca Ákos
multi-instrumentalista zenész, zeneszerző
www.futureplant.info
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Kommentek