A KORG cég idén januárban a NAMM show-n mutatta be az új workstation szériáját M3 néven.

A szintetizátorok világában az utóbbi öt évben gyökeres változások történtek melyeket az ipar nehezen visel mert a számítógép nagyon sok szerepet átvállalt a klasszikus zeneszerzési,házistúdiós munkálatokból.(szoftver szintetizátor, plug-in effektek, rögzítéstechnika) Gyakran hallom hogy mindent meg lehet oldani számítógéppel és hogy bizonyos szemszögből feleslegesek a régi megközelítésű vasak(szinti, effekt, dinamikaszabályzó). Szerintem a KORG cég M3 szintije erre egy frappáns válasz.Úgy gondolkodtak hogy egy munkaállomás akár magában akár számítógépes környezetben is használható legyen. Ami fontos a KORG ismét önmaga lehet hiszen egy új szériánál nincsenek meg a kötelező külalaki és tudási sablonok amihez ragaszkodni kéne. A sikeres Triton szériát tulajdonképpen csontig rágták ezért az M3 tervezésénél végre kiélhették magukat. Nézzük meg kicsit közelebbről a hangszert. Amikor kibontottam (nálam a modul volt) szembe tűnt a Radiasnál elkezdett külalak és ergonómia folytatása. Ezüst és fehér szerintem jó színek bár csak a stúdiós és színpadi használat folyamán derül ki hogy az igénybevételt hogy bírja. Egyből azt kezdtem keresni hogy mit tartott meg a KORG a régi praktikus dolgok közül. Szerencsére mindent. A programokat, kombinációkat, szekvenszert ugyanúgy külön érjük el. Ezt a menü rendszert szerencsére az M1 óta tartják hogy bármilyen workstation könnyen átlátható legyen. Már is egy újítás a kombik nem nyolc hanem tizenhat hangszínből állnak ez jó hír a színpadizátorosoknak és a multiszetteket használó stúdiósoknak is. Bekapcsolás után egyből a hangszínekre vetettem magam mert az van benne jócskán.

1664 program,1792 kombi és mind átírható. Az akusztikus hangszínek területén nem vagyok túl jártas de hallatszik a változás hiszen 256 Mb hangmintából választhatunk.Én inkább a szintézis részét a hangszín szerkesztést próbálgattam. Jó hír az elektronikus zene barátainak hogy  négy klasszikus szűrő típus közül választhatunk valamint egy drive funkció segít kicsit „megrecsegtetni” a hangzást. A belső modulációs mátrix is komolyabb lett mint a Triton szériában. Ezek segítségével már jó elbíbelődhetünk a hangzással.Természetesen burkológörbék és lfo-k segítenek melyek midi szinkronizálhatók. Jó móka. Aztán bekapcsoltam a KARMA-t.Mindig meglep hogy ez a Stephen Kay nevű ember mennyire a KORG cégnek lett kitalálva. Mondhatnám átvette a hatalmat a KORG hangszínei felett. Ez a második generációs KARMA ír, olvas, beszél ő lett az arpeggiator a wavesq generátor és hát a KARMA. Szinte minden műfajhoz és hangszer típushoz írtak valami finomságot. Akik zeneszerzéssel foglalkoznak szerintem nagyon fogják értékelni főleg ha cserélgetik a modulokat és nem ragaszkodnak a gyári beállításokhoz. Igazán inspiráló dolog elindítja a fantáziát. Szerintem a szintézise alkalmassá teszi hogy modern és jó hangszíneket írjunk. A kombi móddal folytattam ahol a 16 program splittelése és layerezése már nagyon komoly összetett hangszínek készítésére ad lehetőséget. Mindeközben észre sem vettem hogy az M3 potmétereit mennyi mindenre használtam. Végre egy kontroller felület amit több mindenre lehet használni anélkül hogy menükbe kéne lépkednem. Hol a KARMA-t hol hangszínparamétereket de akár hangerőarányokat is állítottam vele. Jó szolgálatot tesz a képernyő alatt található dob pad szekció (8 leütésérzékeny kocka). Hogy igazán jól érezzem magam a kijelző egy gomb megnyomása után Kaoss érintőfelületes x-y kontrollerré alakul. Szupi. A dob hangoknál találtam egy kedves funkciót hogy DT ami a drum track rövidítése,tehát van egy külön dobszekvencia gyüjtemény(ez a radiasba is jól jött) ahol saját dob ütemeket tárolhatunk. Itt már pilledni kezdtem de hátra volt még a szekvenszer a sampler és a számítógép. A szekvenszer nagyon hasonlít a Triton család rögzítöjéhez ami csak kisebb javításokat igényelt de tartalmazza a KORG saját kedvességeit (RPPR,egyujjas felvétel,cue list,direct audio). A sampler külalakját tekintve a Tritonnál megszokott felépítésű, de lényegesen tovább pakolhatjuk RAM-mal(gyárilag 64Mb alapból és 320 Mb-re bővíthetjük) valamint lekezeli a SoundFont formátumot is.Maradt a wav,aiff,akai kompatibilitás. Jól használható és egyszerű maradt a mintavevő része.(azért ideje lenne a KORG cégtől egy saját formátumú ksf. minta cd sorozat). Ezután következett a hátsó rész csatlakozó tengerének átnézése és végre USB-n keresztül a számítógépes beillesztés. A hátsó rész egésszen átlátható:füles,master out,négy független out,két audió in mic/line ,spdif optikai in/out,három pedál in. Na most egy kis meglepődés FireWire opció,tehát hangkártya funkciókat is el tud majd látni ha valaki megveszi a bővítést.Található még három USB csatlakozás valamint a sima midi csatlakozó sor. Ezután jött a hozzákapott szoftvercsomag telepítése és az M3 integrálása a számítógéphez. Elsőre működött, az M3 vidáman volt VST instrument a Live program alatt,simán editálhattam standalone módban és a midiport szerepét is magára vállalta az USB. Ettől a résztől tartottam a legjobban mert a programok a vasak és a számítógépek ritkán kedvelik egymást elsőre de itt nem volt gond és ez jó. Ugyan a FireWire opció nem volt a készülékbe építve de azt hiszem hogy úgy is műkszik majd és ez talán ismét közelebb hozza a szoftveres és hardverszintetizátoros embereket. Összegzésképpen az M3 egy nagyon KORG-os  munkaállomás jó minőségű szintézissel rengeteg kényelmes funkcióval és ami a mai világban  fontos profi számítógépes integrálhatóssággal. A széria most indult és valószinű, hogy sok oprendszer frissítés  lesz mire végleges formáját elnyeri, de szerintem az hogy már az elején így egyben van az bíztató minden KORG és szintetizátor szerető embernek.

Szerző: HAN (A cikk 2007. márciusában, az ISTRUMENT MAGAZINBAN jelent meg.)

A bejegyzés trackback címe:

https://korg.blog.hu/api/trackback/id/tr59262217

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása