KORG MR2 - A rögzítés, mint alapvető minőségi tényező (I. rész)
2012.05.11. 14:52
Üdvözlünk minden kedves olvasót!
Vélhetően Ti is szembesültetek már zenei és/vagy stúdió munkásságotok során a rögzítés problematikájával - mind élőzenei, mind pedig elektronikus hangkeltőkkel készített muzsikák kapcsán felmerülő kérdésről van szó. Ennek tükrében szeretnénk kissé alaposabban körüljárni e témát, és egyúttal jobban megismertetni olvasóinkkal a KORG MR-2 rögzítőben rejlő lehetőségeket.
A rögzítés, mint alapvető minőségi tényező
Napjainkban már csak és kizárólag digitális formátumban cserélnek gazdát a zenei produktumok - ennek megfelelően beszélhetünk bármilyen jellegű zenéről, az ún. végső A/D konverzió döntően befolyásolja egy készülő mű végleges hangzását.
Hiába rendelkezünk tökéletesen kevert anyaggal, élőzene esetén gondosan beállított mikrofonokkal, ha egyszer a felvétel minősége gátat szab a hangzásunknak. A zenei anyag frekvenciaspektrumán belül mind a mély, mind pedig a magas tartomány érzékeny pontját képezi a felvétel folyamatának.
A napjainkban megszokott digitális rendszerek már szinte egyeduralkodó pozíciót képviselnek a könnyűzenék készítésekor alkalmazott stúdiótechnikai fogásokat illetőleg.
Ez a tendencia rá is nyomja a bélyegét az aktuálisan megjelent muzsikákra. Csak vessünk össze egy nyolcvanas, vagy kilencvenes évekre jellemző technológiával rögzített dalt egy maival - a különbség mind hangzáskarakter, mind pedig dinamika szempontjából is számottevő.
E cikkben főként a hangzáskarakterbeli eltérésre szeretnénk rámutatni - ehhez vegyük például az elektronikus tánczenéket. Az aktuális hangzásokra általánosan elmondható, hogy sokkal élesebben szólnak, mint egy-két évtizeddel ezelőtti társaik, emellett a hangosság tekintetében is sokkal kiemelkedőbbek, erőteljesebbek. Ennek oka főként a digitális rendszerekben keresendő, ugyanis a digitális környezetben készült zenék esetében kimaradnak azok a lépések, melyek a fülnek oly kellemes hangzásért felelősek (analóg stúdiókörnyezetből és rögzítésből adódó sajátos hangzáskarakter). Ez a gondolatsor már kissé el is tér cikkünk alapkérdésétől, hiszen a hangzások kellemességének megítélése szubjektív, és nem is akarunk senkit időutazásra késztetni.
Ha külső hangszerekkel dolgozunk plugin-ek helyett, nagyobb eséllyel érhetünk el olyan hangzást, melyek közelítenek a fentebb említett, régebbi zenéktől megszokott hangzáshoz. Ám itt jön a lényeg: kimagasló minőségű konverter nélkül hiába adott a jó sound, a digitálisan rögzített végeredmény nem fogja visszaadni azt a melegséget, telt hangzást, amit adott esetben sok munkával előállítottunk valamilyen stúdiókörnyezetben.
Ekkor jön a kérdés: vajon mi lehet az ideális megoldás erre a problematikára? A cselesebbek próbálkozhatnak különféle vintage eszközökkel, pl. DAT magnókkal, amelyek valóban jó minőségű konverterekkel vannak ellátva, ámde korántsem megbízhatók, illetve a DAT-ra rögzített anyag számítógépre való felvitele S/PDIF használatát fogja igényelni.
A KORG kínálatában fellelhető azonban egy olyan eszköz, mely határozott gyógyír a fentebb vázolt problémára. Ez a rögzítő történetesen MR-2 névre hallgat, és nagy rack-ek helyett nagyjából elfér a tenyerünkben. Mi is az, ami miatt oly kiemelkedő ez a kis szerkezet?
A válasz: valós 1-bites rögzítés. Az MR-2 a DSD-technológiát (Direct Stream Digital) alkalmazza, mely eredetileg a Sony Super Audio CD (SACD) lelke. A PCM-rögzítőktől eltérő módon az MR-2 körülbelül 60-szor olyan sűrűn mintavételez, mint ami egy hagyományos audio CD-re való rögzítéskor történik. A DSD révén az MR-2-t 1-bites módban használva 2,8224 MHz (!) mintavételezési frekvencián rögzíthetünk. E módszer érdekessége, hogy -szemben a hétköznapinak mondható 16, illetve 24-bites rögzítési módszerekkel- minden rögzített minta csupán 1 bittel kerül leírásra (1 esetén a minta amplitúdója nagyobb, mint az előzőé, 0 esetében kisebb). Ezt a kirívóan magas mintavételezési frekvencia teszi lehetővé, mely révén nem szükséges a minta amplitúdójának egzakt leírása bitekkel, elegendő csupán az előző mintához való relációt rögzíteni).
Az MR-2-vel rögzített anyagokra minden túlzás nélkül a kristálytiszta és a fül számára nagyon kellemes hangzás a jellemző. Ha 100%-ig akkurátus módon szeretnétek tetszőleges hanganyagot rögzíteni, az MR-2 az ideális választás. Cikkünk következő részében az MR-2 rögzítésre való rátermettségét fogjuk ismertetni, addig is ízelítőnek tekintsétek meg az alábbi három felvételt, melyen egyéb rögzítőkkel kerül összehasonlításra az MR-2 hangzás, frekvenciaátvitel és sztereó kép tekintetében.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Kommentek