Electribe-Retró - KORG EM-1

2011.11.28. 15:08

Üdv minden kedves olvasónknak!

Ezen alkalommal az újdonságokról való cikkezés helyett egy kis retró-groovebox szösszenettel jelentkezünk. Alábbi cikkünk témája az EM-1, mely a legendás Electribe-család ízig-vérig groovebox tagjaként vált ismertté az elektronikus zenecsiholók köreiben.

 

 

Nos, kezdjük azzal, hogy nem egy mai darabról van szó, ennek ellenére az EM-1 az aktuálisan piacon lévő termékekkel méltán veszi fel a versenyt. Kialakításából adódóan egy egyszerűen kezelhető, nagyszerűen megszólaló masináról beszélünk, mely pont annyi lehetőséget kínál a felhasználó számára, amennyi egy változatos, de lényegre törő elektronikus zenei mű megírásához feltétlenül szükséges. Se többet, se kevesebbet nem kínál tehát, de az eszköz lényege pont ebben rejlik.

A KORG mérnökei az EM-1 megalkotásakor egészen bizonyosan a fentebbi célt kívánták elérni, így tehát a széria megjelenésekor aktuális dance muzsikák leginkább elterjedt alirányzatainak megfelelő stílusjegyeket hordozó dob- és szintetizátor hangmintákkal ruházták fel ezt az impozáns kis groovebox-ot.

 

 

Itt fontos leszögeznünk, hogy az EM-1 által kínált mintakollekció napjainkra sem vesztette aktualitását - habár a domináns zenei stílusjegyek időről időre változnak, az aktuális trendeket elnézve (vagy inkább hallgatva) elmondható, hogy a legújabb elektronikus zenei koncepciók is azon pilléreken nyugszanak, melyek már az Electribe-széria megjelenésekor is adottak voltak. Persze ennek kapcsán vitatkozhatunk azon, hogy az új szoftveres megközelítés már más zenei elrendezéseket és ötletek megvalósulását eredményezi, egy azonban biztosan elmondható az EM-1 kapcsán: az Electribe-széria ezen gyöngyszemének adottságai már bőven elég modernek ahhoz, hogy a legújabb stílusjegyeknek megfelelően dolgozhassunk vele. Aki pedig old school- feelingre vágyik , annak egyenesen a legjobb és leginkább pénztárcabarát megoldás (már az átlagos használt piaci árakat tekintve).

No de térjünk vissza magára az eszközre. Olvasóinknak vélhetően nem szükséges bemutatnunk az Electribe-szériát, hiszen elektronikus zenei berkekben az elmúlt évtized egyik legmeghatározóbb KORG termékcsaládjáról beszélünk. Akinek azonban újdonság e név: az Electribe négy kezdeti meghatározó modellje, az ES-1, ER-1, EA-1, valamint EM-1 olyan kompakt elektronikus zenei megoldásokat takarnak, melyekkel XOX-stílusban (16 lépéses sztep szekvenszer) építkezhetünk, játszi könnyedséggel. Az ES-1 saját hangmintákkal dolgozik, az ER-1 egy virtuál analóg dobgép PCM dobhangokkal kiegészítve, az EA-1 szintén analóg modellező megvalósítású szintetizátor, mely lehengerlő bassline-ok, szintetizátor dallamok kikeverésére alkalmas, végezetül az EM-1 pedig egy komplett groovebox, amely számos kiváló dob hangmintát, és 50 szintetizátor mintát tartalmaz. Jelenleg az Electribe SX, az Electribe MX, illetve az iPad platformra írt iElectribe App képezik a széria legújabb tagjait.

Az Electribe-család első szériás tagjai közül az EM-1 a leginkább instant groove-készítőnek mondható eszköz, lévén, hogy mind dobminták, mind pedig hangzatos szintetizátor minták is rendelkezésre állnak. Természetesen ahhoz, hogy a potenciális vásárlói igényeket lefedjék, a KORG tervezői az egyes stílusjegyekre leginkább jellemző, bizonyos esetekben klisének mondható hangokkal vértezték fel az EM-1-et, ami az ínyenceket elijesztheti, illetve a kísérletező kedvűeket kifejezetten eltántoríthatja az EM-1 beszerzésétől.

Az EM-1-ben rejlő potenciális lehetőségek azonban ezen a tények messzemenően túlmutatnak, ugyanis a fix hangarzenálból adódó korlátozottság pontosan arra ösztönzi a felhasználót, hogy ne a részletekkel töltsön el végtelen időt, hanem a groove-ok kidolgozására koncentráljon.

A dobminták választéka pontosan elegendő ahhoz, hogy megfelelő kiindulási pontot nyújtson a felhasználóra jellemző stílusvonásoknak megfelelő dobalapok létrehozására. A ritmikák megírása az Electribe-szériától megszokott pofonegyszerű, vizuálisan is remekül nyomon követhető stílusban történik. Egy pattern hosszúságát a 16 lépés négyszeresében maximalizálták az eszköz készítői - ez bőven elegendő arra, hogy megfelelően kidolgozott, változatos ritmikákat hozzunk létre.

 

 

Az Electribe-széria másik nagy előnye, a Motion Sequence funkció itt is rendelkezésre áll - a part-okra jellemző paraméterek változtatását valós időben rögzíthetjük, így az automatizált mozgások kellő dinamizmust kölcsönözhetnek dalainknak. Az Electribe-széria minden tagja azonos módon alkalmazható mind live, mind pedig dal-centrikus építkezésre: vagy egymás után mentjük el az egyre komplexebben felépülő pattern-eket élő előadásmódhoz, vagy pedig tetszőleges helyre elmentve, meghatározott lejátszási sorrendet állítunk fel Song Mode-ban. A felhasználóra van bízva, melyik mód mellett dönt. Egy biztos, az EM-1 számos módját kínálja a változatos groove-ok létrehozásának.

Essék pár szó az EM-1 hangjairól: a dobminták kifejezetten markánsak, átütnek a kevert anyagon, és igen erőteljesen képesek megszólalni a helyes arányok beállítása esetén. Összesen 8 dob part-ot alkalmazhatunk, melyből az 5. és a 6., illetve a 7. és a 8. egymást 'kiütik menet közben', tehát cinek (open hi-hat és closed hi-hat) valós viselkedésének szimulálására kiválóan alkalmasak. A több, mint 100 dobminta számos finomságot tartalmaz - sajnos nem tudunk mindenféle stílus szakavatottjának szempontjából nyilatkozni a minták hasznosságát illetően, annyit azonban leszögezhetünk, hogy a techno és house ütemek kedvelői (mind a klasszikus, mind pedig a modernebb megközelítésű stílusokban) nem fognak csalódni az EM-1-ben: vastag, erőteljes lábdobok, szépen csengő cin hangok, hasznos perkusszív minták, elengedhetetlen finomságok jellemzik a szóban forgó groovebox-ot.

Két szintetizátor part áll rendelkezésre: az 50 hangminta között szép számmal találunk vaskos, széles frekvenciatartományban megszólaló basszusokat, modernebb fűrészfog mintákat, rave-gyanús hangokat, és elvétve egy-egy finomabb hangszínt is. Az acid-utánérzés remekül hozható az eszközzel, pláne, hogy minden szintetizátor hangra alkalmazhatjuk a rezonáns filtert és 'Drive' paramétert is, mellyel drasztikusan kiemelhetőek a kérdéses hangok.

Pár érdekesség a végére: dobok terén az AMP EG funkció Motion Sequence-szel való automatizálásával érhetünk el frappáns hatásokat, de pl. techno-head-ek számára a klasszikus TR-909 OH minta élő nyitogatása-zárása is erősen ajánlott a libabőr-effektus elérésére :). Az Accent funkció sok esetben feledésbe merül, holott igen drasztikusan képes kiemelni a hangsúlyosabbnak szánt leütéseket. Próbáljátok ki, ha még nem tettétek volna! A master delay pedig hab a tortán - az aktuálisan alkalmazott effekttől függetlenül, a Delay Edit gomb megnyomásával tempóra szinkronizált delay effektussal nyílik lehetőségünk a közönség kedélyének borzolására.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://korg.blog.hu/api/trackback/id/tr313418783

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása